Educació secundària

Camí a l’adolescència

Horaris

Lectiu


E1 i E2:
Tots els matins de 8 a 13:20 h
i tardes de dilluns a dijous de 15 a 17

E3 i E4:
Tots els matins i tardes de dilluns, dimarts i dijous de 15 a 17 h

Menjador

13:20 a 15:00 h

Estudi dirigit (opcional)

13.25-14:05 h

Extraescolars

Migdies i tardes

Creixem junts

  • Acompanyem l’alumnat en el canvi i en la reafirmació de la seva persona. Potenciem l’autoconeixement, l’autoestima i l’autonomia com a base de la tolerància i el respecte.
  • Els orientem i els preparem per a ser persones competents i creatives per assolir els reptes del futur i de la vida en general. 
  • Donem resposta a les seves inquietuds intel·lectuals i emocionals i els ajudem a gestionar-les.
  • Som una escola que regula l’ús del mòbil en funció de la maduresa.
  • Formem ciutadans responsables i compromesos. Treballem l’argumentació, el raonament i el rigor en l’aprenentatge. Eduquem en el gust estètic. 
  • Mantenim una relació continuada amb les famílies.

Com ho fem?

Amb atenció personalitzada

  • Tutor de grup: organitza i fomenta la cohesió de grup i tracta els temes transversals.
  • Tutor referent o individual: fa el seguiment acadèmic i emocional de l’alumne/a. Parla amb les famílies i fa d’intermediari amb la resta de professors.
  • Xerrades i tallers  (Salut mental, Sensellarisme, Assetjament, Pantalles, Sexualitat)
  • Orientació psicopedagògica: E1, test EFAI, E3 Interessos professionals
  • Religió
  • Valors ètics a E1 I E4
  • Programa de diversificació curricular (PDC) per als alumnes que ho necessitin 
  • Grups reduïts  per atendre a la diversitat a les matèries de llengües, llengües estrangeres i matemàtiques.

Com aprenem?

A més de les matèries troncals, l’aprenentatge es complementa amb activitats complementàries, matèries optatives, sortides i projectes.

  • Activitats complementàries
  • E1: Observació de l’entorn, Taller de lectura científica comprensiva, Introducció  a la recerca i Laboratori tecnològic.
  • E2: Escriptura creativa, Tècniques gràfico-plàstiques, taller d’arts escèniques i Taller de música.
  • E3: Igualtat de gènere, Laboratori químic i La religió a la Mediterrània
  • E4: Orals skills, Video Editing, Projecte Draco (expressió escrita en català i castellà dins d’un context de guió cinematogràfic).
  • Matèries optatives
  • E3: Emprenedoria, Disseny habitatge, Cultura clàssica, Francès, Alemany i Robòtica.
  • E4: Francès, Alemany, Activitats esportives de natura, Biologia, Física i Química, Dibuix, Tecnologia, Filosofia, Llatí, Economia
  • Aprenentatge vivencial
  • E1: Fundació MONA, MNAC
  • E2: Girona, Monestir Sant Benet
  • E3: Port comercial de Barcelona, Fàbrica Cacaolat, CRAM
  • E4: MNAC, Colònia Vidal, Museu de la ciència, Museu de les ciències naturals, Museu de les matemàtiques
  • Treball per projectes 
  • E1 Animals en perill d’extinció
  • E2 Els oficis a l’Edat Mitjana (projecte gamificat)
  • E3 Projecte Eat for Change: objectius sostenibles
  • E4 Projecte interdisciplinar: L’exili i els camins de la Retirada
  • Proves Cangur: l’escola participa a les proves cangur que organitza l’Associació Matemàtica de Catalunya.

Viure amb valors

Fem activitats compartides en els quals aprenem valors com l’empatia, el compromís, la cooperació, la solidaritat…

  • Activitats interetapa: Es realitzen tallers i activitats barrejant grups de diferents cursos i edats.
  • Activitats amb la gent gran: dins del programa intergeneracional de la Fundació Vull Aprendre de Tu, compartim activitats i moments amb la gent gran de la residència i centre de dia.
  • Accions solidàries: dediquem una setmana a un o més objectius solidaris, organitzem recollida d’aliments, col·laborem amb la Magic Line SJD, etc.

Sumar llengües

A més del català, el castellà i l’anglès, s’ofereixen dues segones llengües més: el francès i l’alemany. A més, l’alumnat pot acabar de perfeccionar i preparar els exàmens per certificats externs a la nostra Escola d’Idiomes.

Català i castellà

  • Es desenvolupen les actituds necessàries per comprendre, oralment i per escrit, textos diversos per aplicar-los a la vida quotidiana, mitjançant activitats diverses, dictats, redaccions i lectures orals en veu alta.
  • Es realitzen projectes interdisciplinars amb altres matèries com la biologia, la plàstica, la música, la literatura, la història, les matemàtiques o l’audiovisual. El resultat d’aquests projectes s’exposen a les famílies i d’alguns se’n fa una mostra de recerca que forma part del programa intergeneracional Vull Aprendre de Tu.

Anglès

L’anglès és la primera llengua estrangera que aprenem a l’escola. A ESO, seguim reforçant el coneixement oral i escrit. En aquesta etapa s’incrementa l’ús de l’anglès de manera vivencial.

  • Atenció a la diversitat: hi ha un grup reduït.
  • Matèries en anglès (AICLE): varien segons el curs ( música, religió, tecnologia, video editing i educació física)
  • Intercanvis amb escoles del Regne Unit i Estats Units.
  • English week
  • Dual Diploma (Batxillerat dual internacional): formació online d’immersió lingüística que permet adquirir el títol de “High school” nord-americà.  

Alemany i francès

Són les segones llengües estrangeres que aprenen de manera competencial  al nostre centre a través d’assignatures optatives.

S’ofereixen des de E1 a tot l’alumnat. Es treballen en grups reduïts. A E3 i E4 són matèries optatives.

  • L’alumnat de francès i alemany es presenta cada curs a un concurs de traducció organitzat per la UPF.
  • Intercanvis amb Besançon (França) i Bonn (Alemania)

Escola + sostenible

Dins del projecte global de l’escola, en aquesta etapa tractem diversos aspectes que tenen a veure amb el mediambient i la sostenibilitat del planeta.

  • E1: treballem els animals en perill d’extinció a partir de l’estudi dels problemes mediambientals i el medi físic.
  • Manteniment de la flora de l’escola
  • E3: fem una recerca de l’origen de la nostra roba fomentant l’esperit crític social i la cura del medi ambient.
  • E3: Projecte Eat for Change: objectius sostenibles. Durant un període de sis setmanes dues voluntàries internacionals realitzaran un projecte amb els nostres alumnes d’E3 sobre els objectius sostenibles de l’agenda 2030.
  • E4: Comissió Escola Verda: dins del programa d’Aprenentatge i Servei (ApiS), realitza iniciatives de sostenibilitat.

 

Al dia amb la tecnologia

Seguint amb la línea d’escola, a secundària treballem les noves tecnologies a diferents matèries. 

  • Informàtica: Som centre certificador del Microsoft Office Specialist (MOS), i preparem als nostres alumnes per assolir el nivell necessari i poder obtenir el títol oficial.
  • Tecnologia: A l’escola tenim dos laboratoris tecnològics on treballem la impressió 3D, apenentatge basat en projectes utitlizant la tecnologia Maker.
  • Robòtica: Continuem treballant el llenguatge de programació, utilitzant: Micro:bit, Code.org, Arduino i Lego Mindstorm.
Robòtica

Expressió artística

L’art transforma la visió de l’educació més productiva en una educació més humana, permet crear vincles afectius, imprescindibles en el procés de desenvolupament:

  • Augmenta la capacitat de memòria, atenció i concentració dels infants
  • S’aprèn una manera de comunicar i expressar-se
  • S’introdueixen els sons i els significats de les paraules i del text
  • Aprenem la nostra i altres llengües
  • Permet interactuar amb el grup d’iguals i amb els adults
  • Estimula la imaginació i la creativitat

Esport i medi

L’educació física té un paper primordial en el desenvolupament de les competències centrades en la cura del cos i de la salut, en la millorar corporal i la forma física, i en l’ús constructiu del temps lliure mitjançant la pràctica d’activitats esportives individuals i col·lectives.

  • Potenciem les actituds i valors propis d’una societat solidària, sense discriminació, respectuosa amb les persones i l’entorn.
  • Facilitem a l’alumnat els elements necessaris per desenvolupar l’autonomia personal en l’organització, la pràctica de la pròpia activitat física
  • Adequem la pràctica a les seves característiques personals.
  • Realitzem activitats físiques en entorns diferents dels habituals, com el medi natural, el medi urbà i el medi aquàtic.

Activitats relacionades

  • E4: Preparació jornades esportives de primària
  • Participació jornades esportives externes
  • Activitats de medi
  • Taller de primers auxilis: atenció in situ de les víctimes per tal ajudar-les i preparar-les per al posterior trasllat a un centre sanitari.
  • Optativa: Esport i natura

Treballs de síntesi

  • E1 Descoberta de Sant Andreu
  • E2 L’edat Mitjana o Medieval
  • E3 Les religions de la Mediterrània

Colònies

Programa esportiu-Colònies
  • E1 Programa esportiu al Port del Comte
  • E2 Programa esportiu a Tamariu
  • E3 La Garrotxa
  • E4 Viatge de final de curs al Pallars

El pas

Aquest projecte es planteja com a nexe d’unió i benvinguda entre els diferents canvis d’etapes (d’infantil a primària i de primària a secundària). En el cas del pas de sisè de primària a primer de l’ESO, aquest projecte es comença a treballar interdisciplinarment (departament de llengües) a sisè.

Setmanes temàtiques

Setmana de la música

La música, com a àmbit, té a l’escola, la seva pròpia setmana de celebració. Durant aquesta setmana es planteja la col·laboració d’altres assignatures perquè treballin aspectes relacionats amb la música dins del seu horari. A més, s’organitzen activitats específiques (tallers, concerts, xerrades) en torn a aquesta setmana.

Tardor

Fent servir els canvis de cicle com a pretext, treballen diferents aspectes relacionats amb cada cicle d’una manera transversal i interdisciplinari, fent partícip de les celebracions a tot l’alumnat.

Dia de la dona i la ciència

En aquest dia organitzem xerrades a càrrec de dones científiques per incentivar a les noies de l’escola desde l’ESO fins a Batxillerat en itineraris científics.

Setmana de la ciència

En aquest dia, tota l’escola realitza activitats que giren al voltant de la ciència i acabem amb un acte final amb lliurament de premis pels alumnes
– Tallers a l’aula
– Xerrades científiques
– Cinefòrum
– Concursos: 10 ciències, enigma, cub rubik, cartells, etc.

Projecte DRACOS

dracos_premis

Recerca

  • Mostra de recerca a 3E
  • Mostra recerca a residents del projecte Interdisciplinar : L’exili i els camins de la retirada

El migdia a l’escola, un espai educatiu

L’estona que comparteixen els infants que es queden a dinar a l’escola és una oportunitat per a continuar aprenent.

  • Els alumnes d’ESO es poden quedar a dinar a l’escola. 
  • Dins del projecte de menjador, on els alumnes ja han consolidat els hàbits i rutines, col·laboren i donen exemple als més petits.
Vivim els migdies

Els espais

Pati

Can Dragó

Gimnàs

Activitats extraescolars i d’estiu

Descobriu l’oferta d’activitats extraescolars de migdia i tarda de les nostres escoles de música, esports i idiomes.

I a l’estiu no cal quedar-se a casa… descobriu el nostre Campus esportiu.

Desplaça cap amunt